Archiwum 27 października 2016


paź 27 2016 Melodyczna Superpamięć
Komentarze: 0

Jesień za pasem, uczniowie coraz bardziej znużeni, czas idealny na przeprowadzenie na zajęciach Interwałowej Superpamięci. Gra łączy w sobie zasady gry w statki oraz wspomnianej w poprzednim wpisie gry Memory (po polsku: Superpamięć).

=========================================================================

MELODYCZNA SUPERPAMIĘĆ

 

Ilość osób:4+ Czas trwania: 15-30minut Poziom kształcenia/klasa: bez ograniczeń

Wymagania:

- tablica, fortepian

Przebieg gry:

Uczniowie dzielą się na dwie grupy - jedna zadaje motywy melodyczne, druga je zgaduje. Uczniowie zadający motywy melodyczne dostają jedną z dwóch kartek z planszą podobną do tej z gry w statki:

. Na tablicy rysujemy analogiczną siatkę, bez motywów (pozostawiamy puste kratki). Jak możemy zauważyć, na planszy każdy z motywów ma swoją "parę". Zadaniem grupy zgadującej jest znalezienie wszystkich par motywów. Szukają ich prosząc uczniów grupy zadającej, by grali 2 wybrane pola (np. A1 i B1). Gdy zgadną którąś z par, jedna z osób z drużyny zadającej odznacza ją na tablicy jako odgadniętą. Ze względu na to, że ilość pól jest nieparzysta (25) jedno z nich jest bonusowe - pozostawiamy uczniom sposób wykonania go (najczęściej grają wówczas bardzo duży klaster). Uczniowie grupy zgadującej moga sobie notować - np. że motyw a1 kojarzy im się z jakąś piosenką, albo można go jakimś słowem określić (skojarzenia pozamuzyczne), nie wolno im natomiast zapisywać dźwięków ani interwałów. Gdy jedna grupa wszystko odgadnie, zamieniają się miejscami, grupa zadająca motywy dostaje drugą kartkę z tymi samymi motywami, jednak w innej kolejności. Wygrywa drużyna, która najszybciej odgadnie swoją planszę.

=========================================================================

Jeśli chodzi o walory edukacyjne gry, jest ich całkiem sporo. Przede wszystkim gra jest do wykorzystania na zajęciach kształcenia słuchu, pomaga kształcić pamięć muzyczną - wygrywają uczniowie, którzy najlepiej umieją zapamiętać motywy. Rozwijają też umiejętność wzbudzania w sobie skojarzeń pozamuzycznych z motywami melodycznymi. Dodatkowym atutem jest angażowanie wszystkich członków grupy - grupa zgadująca najlepiej "działa" współpracując, natomiast w grupie zadającej każdy może odnaleźć zadanie dla siebie: jedna osoba może grać motywy, druga pokazywać je na kartce, by grający szybciej mógł się odnaleźć, ktoś może zaznaczać na tablicy odgadnięte kratki (tu też zostawiam zawsze pole do popisu dla wyobraźni uczniów). Mogą też grać naprzemiennie motywy, sami wyznaczają sobie role w tej grze.

Gra pozwala się uczniom rozluźnić, najlepiej się nadaje na zakońćzenie zajęć lub zakończenie godziny lekcyjnej. Czasem stosuje ją przed dyktandem - wówczas trochę mniej się na nim stresują. Po tej grze konieczna jest przerwa, uczniowie muszą wyładować wywołane grą emocje.

 

Mam nadzieję, że gra się przyda :)