Archiwum 29 listopada 2016


Inne 
lis 29 2016 Jaka to melodia?
Komentarze: 0

Za nami pierwsze opady śniegu, w sklepach już pełno choinek, bombek i pomysłów na prezenty - jednym słowem coraz bliżej święta Bożego Narodzenia. W związku z tym mam propozycję gry na przedświąteczne lub mikołajkowe zajęcia.

=========================================================================

Jaka to kolęda?

Ilość osób: 2+

Czas trwania: 10-30 minut (w zależności od przygotowanych materiałów)

Poziom kształcenia/klasa: bez ograniczeń


Wymagania:

- tablica, fortepian, przygotowana karta z kolędami

Przebieg gry:

Uczniowie zostają podzieleni na 2 drużyny. Nauczyciel przygotowuje wcześniej kartkę, na której rozpisuje najbardziej znane kolędy, w zależności od stopnia zaawansowania grupy może wybierać też mało znane kolędy. Warto naszykować pulę dodatkową - w przypadku potrzeby dogrywki lub po prostu wyżej punktowaną, z bardzo trudnymi kolędami (ja tam daję takie kolędy jak "Nie było miejsca dla Ciebie", "Gore gwiazda" czy "Oj, maluśki"). Gdy tworzyłam ostatnio taka listę wyszło mi 40 kolęd + 8 dodatkowych, a i tak nie wszystkie wykorzystałam, także naprawdę jest duży wybór i każdy jest w stanie taką listę ułożyć. Jedyna podpowiedź - kiedy przyporządkowujecie je do numerów warto dawać przemieszane trudne kolędy i łatwe.

Każda drużyna na przemian podaje cyfrę oraz ilośc nutek - zwykle daję wybór od 1-4, po 4 dźwiękach da się każdą kolędę rozpoznać, punktacja jest tu odwrotna - jeśli uczniowie rozpoznają kolędę po 1 nutce dostają 4pkt, jeśli po 2 - 3pkt itp. Jeśli nie zgadną, drużyna przeciwna ma szansę odpowiedzieć, w przypadku poprawnej odpowiedzi punkty przechodzą na ich konto.

Wskazówka: ważne jest, żeby grając - szczególnie przy 1 nucie - zarysować charakter kolędy oraz długość nuty, będzie to na tyle spora podpowiedź, że niektóre kolędy rzeczywiście uczniowie są w stanie rozpoznać po 1 nucie, w całkowitym oderwaniu od tonacji (bo przecież nie wiedzą, w jakiej tonacji wykonam daną kolędę).

Miłej zabawy!