U schyłku wakacji
Komentarze: 0
Mój pierwszy wpis postanowiłam opublikować wraz z rozpoczynającym się rokiem szkolnym. Na blogu będę starała się regularnie zamieszczać różne pomoce dydaktyczne, ponieważ mam wrażenie niedostatku materiałów aktywizujących w szkołach muzycznych. Mam nadzieję, że okażą się pomocne :) Na początek gra powitalna - zapraszam do lektury!
Zastanawiacie się, w jaki sposób można rozpocząć nowy rok szkolny? Ostatnio natknęłam się na świetny pomysł wykorzystania do celów edukacyjnych kart do gry Dixit. Gra jest bardzo popularna i od dłuższego czasu dostępna na rynku w wielu odsłonach, ale dla niezaznajomionych przytoczę pokrótce jej zasady.
Każdy z uczestników dostaje po 5-6 kart z talii. Na każdej z nich jest jeden z dość abstrakcyjnych obrazków:
Pierwszy gracz wybiera jedną z kart, które ma na ręku, określając hasło, które mu się z nią kojarzy (hasła mogą być przy tym całkiem dowolne, na zasadzie często bardzo luźnych skojarzeń), np. "kot", "królowa lody" albo "cztery pory roku". Kładzie kartę na stole obrazkiem do dołu. Pozostali gracze wybierają spośród swoich kart tę, która najbardziej pasuje do zadanego hasła. Następnie gracze muszą rozpoznać kartę, daną przez pierwszego gracza.
Jak można wykorzystać tą grę na lekcji w szkole muzycznej? Myślę, że można wymyślić bardzo dużo zastosowań, jednak w związku ze zbliżającym się rozpoczęciem roku szkolnego i w związku z nim nadchodzących powitalnych zajęć zapoznających z wymaganiami edukacyjnymi mam propozycję, dzięki której nauczyciel w przyjemny sposób dowie się, czego od zajęć oczekują uczniowie.
Wymagania:
- karty do gry Dixit (obojętnie, który zestaw)
- opcjonalnie: karty punktów z gry Dixit
- kartki, długopisy
- co najmniej 5 osób
Uwaga: jeśli w grupie mamy więcej niż 8 osób proponuję dobrac uczniów w pary lub małe grupki (3-4 osoby), żeby gra przebiegła płynnie
Przebieg gry:
Nauczyciel rozkłada na kilku stołach/fortepianie/podłodze (w zależności od warunków w klasie) karty do gry obrazkami do góry. Uczniowie wybierają po jednej karcie na gracza, która najtrafniej ich zdaniem pokazuje ich oczekiwania wobec przedmiotu. Muszą zapisać swoje skojarzenie na kartce papieru. Później kolejno pokazują pozostałym osobom z klasy swoją kartę. Ich zadaniem jest najcelniejsze określenie tego, co dany uczeń miał na myśli, wybierając tą kartę. By wszyscy mieli taka samą szansę, zapisują swoje domysły na kartce, na jej odwrocie zapisując nazwę grupy/imię. Uczeń, który pokazywał kartę przyznaje punkty pozostałym według trafności ich spostrzeżeń od 1-6. Na koniec pokazuje wyniki innym uczniom, pokazuje również swoją kartkę. Jeśli nikt nie zapisał spokarzenia zbliżonego do tego, które zapisał uczeń, wszyscy dostają dodatkowo po 2 punkty poza osobą, która prezentowałą kartę. Jeśli choć jedno skojarzenie jest bliskie oryginałowi, uczeń prezentujący kartę dostaje dodatkowe 4 punkty.
Mam nadzieję, że zasady są dość jasne oraz, oczywiście, że gra okaże sie przydatna na zajęciach. :)
Miłego rozpoczęcia roku!
Dodaj komentarz